Thursday, June 24, 2010

Recovering from everything.

Hari ini saya sudah mampu bangun dari katil. Sakit maksudnya Allah bagi rezeki untuk hapuskan dosa, tanda Allah masih sayang walau banyak dosa dilakukan sepanjang hidup atas planet ni. Alhamdulillah. Need to force yourself to be strong la Cik Mawar! Semalam jangan cte, langsung tak boleh bangun. sket punya banyak message dalam inbox beratur untuk dibaca dan dibalas tapi tak satu pun saya endahkan. Dah malam sket baru I quickly made a beeline to reply all those messages, itu pun setelah saya ada kekuatan untuk membaca dan membalas.

Even I managed to get up from being a sleeping beauty (eeww) but still, me myself dont have enough energy like usual. Im not being the real Cik Mawar. Quite sad for being trapped in this weak-sick-body. Fortunately im still alive, alhamdulillah.

There's an ajnabi boy outta my room, my cousin. Currently got an offer to work awaaaay from his hometown, so he end up living with my family. Saya memang tak kisah to wear tudung bila the so called-sanak-saudara-datang-bertandang, kerana, mereka datang bertandang hanya untuk seketika. Kan?

Tapi bila terjadinya kes yang satu ini, yang akan bermukim or should i say bermaustatin here, i feel quite pressure to wear it when doing all the things i used to do in my house. Natijahnya? Saya mengurungkan diri dalam bilik ALL the times (plus im not feeling well too) The bad effects i got from being isolated in the little room-->im hungry to death! Or should i say im starving to death! Bibir da pucat, tangan da terketar-ketar nak capai tudung pun, last-last saya mengalah. Sepertibiasa di rumah tiada orang. All the big bosses going out for a living.

Mata tengok jam. Ting!! 4.15pm already! Gini la gamaknya.. Aku dengan tak makan, tak kemas rumah tak sapu tak apa lagi. Dengan Izzat sepupu aku nan sorang nih tak nak keluar ke cuti-cuti nih.. Pergilah memana pun, berlambak bersepah shopping mall kat JB nih. Keluar la memane sekalipun, gi lepak Danga ke hang out kat Singgah Selalu ke. Haila...

Lapar ya Allah.. Lapar...

Cing cing. Bunyi gate rumah dibuka membuat saya terkejut. Ngaa!! The lady of the house has come back!! But wait a sec! I didnt kemas the rumah yet! Ngaa!! Cane nih.. Nak tak nak terpaksa perkasakan diri untuk bangun, capai tudung, pergi buka pintu. Sejurus jawab salam sang ibu saya terus memberi laporan kepada beliau..

"Maa.... lapar maaa" adu saya kepada beliau walhal tak nampak lagi muka sang ibu.

Nampak muka ibu, terkejut 3 saat saya. Mulut melopong kerana rahang bawah jatuh. She came home with a Mc'D take away in her hand laaa. Haila... Agak mengeluh saya. Dalam hati saya berdialog:

"Maa, how many thousand times i should tell you that these food, kinda, is forbidden to eat. The Israeli have the saham also la mama" tapi dialog ni hanya berlegar-legar dalam kepala saya.

Ye saya tahu apa jawapannya jika itu bentuk soalan yang saya tanya.

"Mc'D is the nearest dengan my office la". Oke. Tape. Accepted. Tapi saya agak bersyukur kerana ibu tidak marah dengan keadaan rumah yang sangat messy itu. Sangat bernasib baik the mummy in the house didnt get MAD.

Dan eh? The big man in the house pun balik selepas itu. Tiba-tiba saya jadi bersemangat. Lama saya tak berbual dengan mereka. Sambil makan di dining table, macam-macam genre topik kami bualkan. Allah hai... kembang tekak saya sakit-sakit telan burger Mc'D, makan kentang. Haila..

Kami berbual mengenai kakak.

Saya kesian dengan kekanda saya nan seorang ni. Banyak masalah dunia Allah kurniakan pada beliau. Itu tandanya apa? Kerana Allah ingin dia kembali ke pangkuan Allah, mengadu padaNYA, berusaha mencapai mardhatillah. Tapi...

Balik-balik masalah sama. Lelaki lelaki lelaki. Kakak saya memang diberi ujian berupa wajah yang cantik. Mana-mana lelaki pun kalau melihatnya pasti tertawan hati. Dan kerana jiwanya gersang berkeras tidak mahu diisi dengan cinta Ilahi membuatkan dia sentiasa lemas dengan cinta palsu lelaki. Correction. Mereka were the one crazy about her but in the end, she would always be the one who end up being depressed.

Saya sentiasa menjadi cik kaunselor tak bertauliah di rumah ini bagi semua. Tugas yang diambil alih dari Kak Uda sejak beliau berpindah ke Kota Damansara. Bila memberi nasihat, saya letakkan diri dalam kasut-kasut mereka. Memberi nasihat sesuai dengan tahap kefahaman mereka, mengikut situasi dan siapa orangnya. Dan yang paling penting, memberi nasihat dari hati.

Tapi ketahuilah... hati saya sebak bila mengenangkan keadaan keluarga. Islam setakat solat, baca Yasin malam Jumaat, baca al-Mulk bila berjemaah. Belum nak kata satu family tengok Mentor la, tengok itu la, tengok ini la dan segala bagai.

Rumah Najwa tak macam tu. Rumah Najwa setiap malam ada ta'lim. Naj.. hear me Naj.. how much i envy of you sayang..

"boleh jadi kamu tidak menyukai sesuatu padahal iabaik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui" [al-Baqarah: 216]

No Mawar!! C'mon! Get a grip! Your family is oke. Once again, they are ALL oke. They're just fine. No worries oke? Its just they need time. They need you to bring the transformation, secara perlahan-lahan. Bukan tergesa-gesa. Baru 2 tahun ko usaha. Rasulullah berdakwah berapa tahun? Dont you feel ashamed to him? Malu sket r! Mengada sangat!

"wahai orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Sungguh, Allah beserta orang-orang yang sabar" [al-Baqarah: 153]

Mawar, remember this very one thing,

"...ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat." [al-Baqarah: 214]

Its just one thing i wanna they to know. Semua masalah dari sekecil-kecil masalah hingga mencanak ke sebesar-besar masalah sosial masalah negara sekalipun, mampu diselesaikan jika kita kembali kepada ajaran Islam yang sebenar.

"Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah ke dalam Islam secara keseluruhan, dan janganlah kamu ikuti langkah-langkah syaitan. Sungguh ia musuh yang nyata bagimu" [al- Baqarah: 208]

Thats it. Time to take a treatment. Selamanya saya cinta mereka, kerana Allah. Tanpa mereka, saya tidak akan menjadi of what i am all this while. No matter what, no matter when, I will always love you all. I dont give a damn. B-co*, wait for me!

* =vitamin B complex. Enhance immune system function, prevent anemia (does this explains why i always collapse when tired to death?)

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komen kamu. Yana sangat menghargainya. Semoga Allah merahmati kamu dunia dan akhirat, aamiin yaWahhab yaWadud yaMujib.