Saturday, May 2, 2020

Plak Gigi. Karang Gigi. Apa Nak Buat?

Plak gigi, karang gigi, apa nak buat? 

Ni antara masalah common ramai sangat orang. Kadang tu dia tak cakap apa pun, dia cuma buka mulut je tapi ya Allah bau nya semerbak, busuk subhanallah! Nak pengsan kan.

Macam mana nak tahu mulut kita busuk ke tidak?

Senang je. Pakai mask. Lagi mudah sebab sekarang musim PKP (Perintah Kawalan Pergerakan) disebabkan peristiwa Covid-19 yang melanda dunia. Jadi hampir semua orang ada mask.

So korang pakai mask tu. Hidu bau mulut sendiri. Amacam? Bau boleh tahan ke rasa nak pengsan?

Kenapa dan apa punca bau mulut busuk ni?

Dia ada banyak faktor. 

1. Gusi mudah berdarah
Bau darah kan hanyir. Tu yang busuk.

2. Lidah tak pernah bergosok
Perasan tak, ada certain brand berus gigi, dia sediakan pembersih lidah. Haa guna. Banyak keladak tau. Tu yang busuk tu!

3. Banyak toksin dalam perut
Bila buang air besar seminggu sekali, toksin yang banyak berkeladak tu akan hasilkan udara yang tak wangi, dan keluar dekat mulut. Aduh kesiannya. Apa kata korang makan la supplement yang bantu untuk detox dan lawas buang air besar sekaligus, macam AVG tu ke misalnya. Kulit cantik dan sihat, kurus pun dapat, bagi tenaga pun iye, kenyang lama berpanjangan pun biiznillah dapat. Haa apa lagi nak.

4. Karang gigi banyak. Plak gigi penuh! Penuh sisa makanan terkumpul di celah gigi. Gigi baring! 
Haa ni yang paling tak tahan. Paling busuk yang ni la. 

Caranya pergi klinik gigi kerajaan atau klinik gigi swasta private, ambil servis cuci gigi atau diorang panggil scaling. Rasa lah keras keras batu karang gigi dan plak gigi tu keluar. On the spot terus bersih gigi korang. 

Nak cara slow tapi berkesan? Ha guna jela ubat gigi Forever Living, Forever Bright Toothgel ni. 



Nak tengok pengalaman jujur dan testimoni ubat gigi Forever Living ni tak? 




Nah baca ni. 

Testimoni ubat gigi Forever 

Kak Lyzz cerita kat kami. Dia terperasan masa makan kat kedai (sebelum PKP). 

"Ehh kenapa anak aku ni sengih, nmpak cerah gigi dia."

Hahaha." 

Lagi satu. Kak Lyzz cerita, Faqih ni jenis resdung juga mcm ibu dia. Hari tu hidung dia buat hal. Kak Lyzz suruh dia konsisten makan Absorbent-C. Sampai 2 biji sehari dia makan. Sebab sedap katanya. Tu pun kalau boleh dia nak makan lebih lagi. 

Alhamdulillah tak melarat lama selesema dia. Pastu madu Forever pun dia makan. Walau bukan hari hari sebab Kak Lyzz lupa nak suap. Tapi ok sangat sangat (kesan madu Forever untuk masalah resdung Faqih) kat dia.

True Story dan Real Testimony dari Kak Lyzz. Best tau ubat gigi Forever ni. Gosok gigi 2 kali hingga 3 kali sehari, bukan setakat memutihkan gigi secara semulajadi, tapi karang gigi pun slowly tanggal biiznillah. 

Jangan mengata orang

Subhanallah sebab tu la kita cuba elak dari mengata orang. Kafarah Allah tu ada. Some said karma. Tapi maksudnya sama. 

Jangan kata orang tau. Allah tu Maha Baik. Kita kata orang, walaupun orang tu tak tahu, tapi kita mengata makhluk Allah, dia makhluk Allah, Allah sayang dia dan sayang kita. 

Thus Allah akan bagi kita juga turut sama merasa - apa yang kita pernah kata kat orang, walau kita tak sengaja dan tak maksudkan ianya pun.

Sebab apa?

Sebab Allah kan Maha Baik. Allah nak kita semua, satu masa nanti, turut sama merasai dan memahami situasi orang yang kita pernah kutuk tak sengaja tu.

What you give, you get back 

Biasanya saat tu Allah akan hadirkan wajah orang yang kita kutuk. Bila dah kena kat kita, baru kita faham how does it feel to be in their shoes. At the end of the day (ayat Sir Azman Isa, guru English SAKTI) ok ni pulak ayat Yana, Allah nak kita semua jadi a wonderful person, memahami, bersangka baik, memaafkan dan muhasabah diri. 

Sebab kita (atau anak kita, atau adik atau cucu kita) dah rasa dan dah kena, apa yang dulunya kita kata kat orang. Hati kita jadi lebih lunak dan lembut untuk lebih memahami dan kasihan serta bersangka baik sesama insan. Dan of course, kita akan muhasabah dan bertaubat insaf. 

Macam mana nak elak kafarah

Cara nak elak kena kafarah ni senang je.

Bila terkutuk seseorang walaupun dalam hati, terus sepantas yang mungkin, istighfar. Istighfar sepenuh hati. Hadirkan rasa kasihan dalam hati kita terhadap dia dan doakan kebaikan dia. 

Cakap, 

"ya Allah aku tak sengaja ter kata kat dia. Maafkanlah aku ya Allah. Astaghfirullah astaghfirullah astaghfirullah. Ya Allah kesiannya dia ya Allah. Mesti ada sebab kenapa dia jadi camtu. Tak patut aku kata dia tadi dan judge dia. Mesti dia pun tak minta sebenarnya nak jadi macam tu. Ya Allah hadirkan lah seseorang untuk tegur dia dengan cara yang baik dan tak memalukan dia."

Tiba tiba korang senyum dan syukur. Sebab betapa lah Allah Maha Baik dan korang secara tak langsung dah doakan dia senyap senyap tanpa pengetahuan dia. 

Betapa Maha Baiknya Allah! Mulut dia bau busuk sebab Allah nak bagi kebaikan kat aku rupanya. Terima kasih la makcik yang tak dikenali di surau yang bau mulutnya busuk tu tadi.

Weyy aku nak cerita apa ni wehh. Subhanallah melalut lalut tau haa. Ni haa. 

Rasa nak cuba ubat gigi Forever Living Products ni dan nak beli sendiri fresh fresh dari HQ? Nah korang klik je ➡️ link ni 

✨Boleh klik link atas ni dengan rasa selamat, mudah dan lega, sebab tak perlu start enjin keta dan beratur sesak sesak -- no tak perlu ⛔️

Shopping on your own, tak nak text Yana pun tak apa, tolak guna kad korang terus✨

kalau nak diskaun dengan jadi ahli Forever dan beli dengan harga ahli, jom roger je Yana terus ok 🌸

Salam Ramadhan kareem. 
9 Ramadhan 1441

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komen kamu. Yana sangat menghargainya. Semoga Allah merahmati kamu dunia dan akhirat, aamiin yaWahhab yaWadud yaMujib.