Monday, October 11, 2010

Maaf.....

Hati resah...
Terasa seperti diri ini bersalah...
Maaf andai diri ini banyak khilafnya...
Sungguh diri terasa beku,
terasa kaku untuk meluahkan kata...
Kerana sememangnya jiwa merasakan tidak perlu...

Tapi jiwa jadi tersentuh...
bila membaca sebaris ungkapan...
walau hanya beberapa perkataan cuma...
tapi ketahuilah...
sangat dihargai...

walau mungkin jika tiada sebarang ungkapan dan ucapan,
hati yakin bahawa diri ini sentiasa dalam doa...
walau jika mungkin diri ini tidak pernah hadir dalam ingatan,
tapi sangat yakin diri ini sentiasa didoakan, insya Allah~
maaf, asif, maaf dan maaf sekali lagi...
maaf andai diri ini pernah menimbulkan kerisauan,
walau sedikit cuma, di hati.

tak mungkin mampu utk diberikan walau secebis ruang di hati...
buat masa ini...
kerana sepenuhnya telah diisikan dengan cinta terhadapNYA...

semoga Allah memberi izin agar kekal hatiku begini~
amiin ya Rabb~
tak sanggup untuk menduakan cinta terhadapMU...

walau mungkin tidak layak untuk diri ini meminta agar dicintaiMU,
walau mungkin tidak layak untuk diri ini mencintaiMU,

tapi...
hanya itu dambaanku~
dicintaiMU dan aku akan terus menerus berusaha...
untuk mengejar dan terus mengejar cintaMU itu,
moga diizinkanMU ya Allah~
amiin~






Ignore atas neh. Alhamdulillah tak menang Sabtu lepas. Uwaa malu kat sahabat-sahabat :( siap minta didoakan lagi. Tapi yang sebenarnya memang diri sendiri pun tak pernah minta kat Allah untuk menang~ hanya minta ALlah izinkan saya dan kawan-kawan classmates dapat buat yang terbaik, dipermudahkan segala urusan dan dijauhkan dari segala kesulitan...

Dan sememangnya doa saya dimakbulkan~ alhamdulillah baik sangat-sangat Allah~

Even pengalaman tak best sepanjang bermusafir dari Kusza ke KL :( even dimarahi seorang classmate laki malam tuh (sebab dia sangat nervous, maka saya jadi mangsa kemarahan) tapi banyak hikmah sebenarnya~

Tapi betul lah saya seriously would never join or interrupt when guys are having their conversation, anymore~

Memang jarang cakap dengan diorang (boys) pun dalam class~ tapi dah kalau memang situasi memerlukan? Kena jugak dibahan. Err pada yang tak tahu dibahan tuh apa, ia membawa maksud macam 'dikenakan'

Ayat pertama terdetik di hati

"guys are such a jerk"

Then baru teringat, oke pengecualian pada sahabat-sahabat muslimin~

Sampai kat UM da buat kawan dengan bilik depan yang dihuni oleh penuntut UM. Maza, Ct, Achik and Hajar :) Thanx neway for allowing me to use the sejadah, the room, iron, face cream and mirror.

Baru beberapa minit kenal, saya dah rasa best. Diorang pun memang sporting. Uni's student kan. Should be open-minded la kan. Kena pula saya memang jenis ramah (kakak-kakak kata bukan peramah, tapi tak tahu malu, hehe) suka senyum (kecuali untuk laki, sokmo bekem) memang jadilah!

Hari pertandingan, walau di hati rasa tak sedap sebenarnya... Seriously.. Terasa bersalah... Kerana takut-takut diri ini telah menyebabkan kerisauan bertandang di hati........ Tapi cepat-cepat abaikan dan letakkan sepenuh pergantungan pada Ilahi~ Everything will be okay, insya Allah~

When I was seeing their presentation, rasa hambar.. Sebab tak menarik. Dah lah guna simple powerpoint, then ada yang bercakap tapi they didnt vary their tonation while they were speaking. Its important to make people attracted to us and watch us while we are to speak. Ada yang English ok, tapi tu la, tak pelbagaikan intonasi suara to attract people's attention. Senang cite memang tak best ( hihi boleh ke cakap camnih)

Sampai our turn, saya nampak semua mata memandang kami semasa kami bercakap. Azfar and Sien, no doubt that their English memang superb. Then bila sampai turn saya utk bercakap, dengan lafaz basmalah (bak kata kak Arin tercinta) saya pun cakap. Alhamdulillah dapat dilihat semua mata memandang. Cakap dengan senyuman sentiasa menghias bibir ( kak uda kata sangat berkesan untuk hilangkan nervous) tapi memang syukur teramat, diizinkan Allah untuk bercakap dengan lancar. Apa, ingat orang pakai camni tak layak ke nak speaking lancar? (alhamdulillah Allah izinkan) Terasa seperti kat depan kelas waktu kelas BI je, rasa normal cam time Madam Arida suh bagi persuasive speech. Saya buat semua ni bukan untuk saya. Seriously no! Tapi memang amek peluang ni to let them know, Islam tak pernah halang umat dia untuk do anything (asalkan tak menyalahi syarak) utk maju. Dah tiba masa untuk orang rasa 'muslimah can speak English very well too and even better than the others'

Dan mata-mata yang memandang pun cam suprised to see our flash presentation.

Banyak mata yang memandang melihat dengan rasa kagum, alhamdulillah, segala pujian dipulangkan kembali padaNYA.

Tapi yang sebenarnya... jauh di sudut hati memang dapat rasa takkan menang....

Why? Sebab judges dari UM :( biased might happened~ berat sebelah mesti ada. Plus mesti diorang tak dapat terima, uni tak terkenal pun tapi dapat buat flash presentation yang agak awesome (thanx to Mawardi too, Azfar n Imran n Sien too) ditambah pula ahlinya yang speaking English lancar dan yang paling penting mampu buat semua mata melihat. Saya sendiri (sebelum tiba masa kami) memang mencari-cari siapa yang mampu membuat saya melihat kepadanya dan tertarik untuk mendengarnya bercakap walau mungkin memang tak paham apa yang diterangkan. Tapi memang tiada!

Dan apa sebenarnya yang Allah ingin katakan.... Pengharapan itu hanya kepada ALlah semata-mata.... Itu tarbiyyah Allah yang sebenarnya... Hmmm... Sebenarnya saya memang tak kisah sangat pun tak menang RM1000 tuh (1st place RM1000, 2nd RM750 and 3rd RM500) sebab saya tahu kami memang dah menang, dan bagi saya sendiri, saya puas sebab yang saya bawa ialah Islam semata-mata... (oke, tambah la sket, bawa nama UniSZA, cian plak kat uni saya nih)

Rasa puas sebab dapat buat yang terbaik untuk Islam, dengan izin ALlah~

k.sha : deqna pakai blazer ke atau memang pakai tudung labuh ni?
me : tudung jela.
*k.sha wat tanda bagus dengan ibu jarinya*

Bila mengadu kat sahabat-sahabat sebab malu tak menang, terharu bila dengar ucapan memujuk dari mereka.... Da la hampir semua sahabat tahu saya pergi KL, tiba-tiba tak menang (uwaaa malu :( )

"takpe, bagi kami sahabat-sahabat, dqna tetap yang terbaik (rasa terharu tahap melampau baca nih)"
"takpe kak, akak dah buat yang terbaik untuk Islam"
"dapat pegi sana pun dah cukup hebat la tuh" (haila~ mana hebatnya kakak sha sayangku~rezeki Allah bagi je nih sume)

Tapi betul la memang terdiam bila adik kesayangan sepejuangan cakap:

"rasa cam antara sebab akk tak menang adalah your personality. kak... tengok cara pemakaian akak cane" ( dan banyak lagi dia cakap tapi malas to write it down here )

Rasa syukur masa balik dari KL ke Ganu, classmate perempuan (Chinese) cancel her plan to travel by her own. I know why. She want to stay longer with her bf. So dia naik kereta bersama saya~ Alhamdulillah, walu tak cukup nisbah, tapi ada perempuan~

Masa jalan sorang-sorang kat Mid Valley, pelik sangat nape masa saya lalu, or passed by, ada kepala sampai terteleng-teleng tengok saya! Satu benda je dalam otak.

'pakaian aku pelik sangat ke kut ada yang terkoyak ke kan?'

Tapi sumpah takde terkoyak kat mana-mana. Yelah kot, asing kan. Islam tu datang dlm keadaan asing dan akan kembali jadi asing di akhir zaman. Maka bertuahlah orang-orang asing (ghuraba') nih. Alhamdulillah~ Tapi memang seram bila diperhatikan! Saya tak kisah dan boleh faham kenapa diperhatikan, jika saya memang sexy dan pakai terdedah sana-sini disamping tabarruj tahap melampau. Tapi mana terdedahnya? Tabarruj ke happa nya kalau muka memang tak pakai happa-happa? Itu pun mereka tak hormat lagi dengan dok pandang-pandang! Muslimah itu tidak dipandang :( Last-last saya buka spek! Baru best, orang pandang aku macam nak telan ke, macam nak terkeluar bijik mata ke, orang senyum kat aku ke, orang jeling-jeling aku ke or ketawakan aku ke, sumpah aku tak nampak. Sebab? Rabun dan tak pakai spek!

Puas rasa setelah lebih setahun tak shopping sakan (means beli apa yang berkenan) then dapat buat macam tu :) Siap give a complaint to the manager of kedai kasut. Yelah, i was about to buy something and the staff membuat muka? Hello, i bought 2 items (and it cost hundred ) from your shop ok. Saya kata pada manager dia:

Me : u got a bad staff u know
Him : Really *muka mintak maaf*
Me : She got a bad attitude u know. Im a customer what. She should entertain me well. But i tried to understand, maybe she's tired right? *sambil tersenyum pada manager lelaki berbangsa Cina itu, kunun saya memahami laa satf dia yang keletihan melayan pelanggan. Mid kan, mana penah tade orang n ta ramai orang*


End of story.


Sayang Allah~ sangat~ Allah hai dyana ni pun~ romantik tak kira tempat! Tapi kita perlukan alasan ke untuk mencintai Allah~ Langsung TIDAK!! ok, kang makin lama makin tah happa- happa. Better out before late.

Mohon maaf untuk segalanya~ maaf kerana melakukan yang tak sepatutnya~ Rasa bersalah untuk segalaYmasih tidak hilang~ Tapi mohon difahami walau tidak pernah mengenali~ terima kasih jua untuk segalanya~ walau kelihatan remeh, tetapi sangat menghargai~ Nih untuk sahabat saya oke! Kat atas tuh pun! Sila jangan pikir bukan-bukan!

Good luck Apis for your last day of PMR tomorrow :) my du'a will always be with u no matter what, no matter when :)



2 comments:

  1. setiap perkara, ada hikmahnya. apepun, never give up!. gambatte.. :)

    islam mula dengan asing, dan kembali menjadi asing. ghuraba'~

    kalau hal tudung labuh tu, kak jgn risau sangat.
    husnuzzon saja ya .
    ana pun biasa juga alami situasi sama, asalkan kita yakin,berusaha,bertawakkal dan meletakkan pergantungan pada Allah. cukup,enough.

    sebelum ni, ana juga dipandang pelik dgn tudung labuh.tapi cuba utk berhusnuzzon. tp akhirnya, alhamdulilah,one days, dpt jgk jadi kump dan peserta terbaik dlm satu prtandingan yg brsama2 dgn mereka yg brpakaian biasa.

    islam, tp mesra dgn sesama jantina. tegas dgn brlawanan jantina.

    sorry,if any wrong. humble person.

    ReplyDelete
  2. slm adik ifa y sgt solehah :)

    betul dik, asalkan letak pgantungan dan keyakinan serta pharapan pd Allah je, itu pun da tlalu cukup da kan syg :)

    stuju :) mesra sesama jantina, tegas dgn y blawanan jantina. budak laki sokmo ckp akk keras, kayu laa.. tape je :) ta kisah lgsung hee :)

    syukraan ifa sudi jengah blog akk y tah pape nih :)

    mohon teguranY if Allah bg ifa nmpk kekurangan akk :) akk akn sgt hargai setiap teguran, insya Allah :)

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen kamu. Yana sangat menghargainya. Semoga Allah merahmati kamu dunia dan akhirat, aamiin yaWahhab yaWadud yaMujib.