Friday, July 2, 2010

Selamat Hari Keputerian wahai Marina.

Hari ini hari lahir kawan baik saya. I prefer to call them my sista, my girlfriend forever (gff). 5 of us altogether.

-Faez
-Roza
-Diane
-Zurul
-Mawin

Please note the last name above. Ye, hari ini hari keputerian dirinya.

Mawin sangat-sangat sukakan coklat.



Seorang yang setiakawan, tabah menghadapi segala dugaan Allah hadiahkan untuknya, pandai menyembunyikan kesedihannya dan sangat cair when it comes to English.

I used to be out of my mind with jealousy towards her. Dia, yang sangat saya sayang ini, sangat mahir berbahasa Inggeris. I was inspired by her. Kami berlima sangat baik dengan Sir Azman, guru bahasa Inggeris merangkap warden kehormat di SAKTI.

Marina... Mawin... Sebenarnya saya tak wish dia lagi hari ini. 2 Julai 2010. Genap sudah dia berusia 20 tahun. To chek Mawin, you da besar oke! You've been a BIG girl now. No more nanges-nanges, I dont like it oke.

Teringat ketika zaman kami sekolah, saat dia sedang frustated dengan kawan saya. Bukan senang bagi seorang perempuan belasan tahun untuk menerima hakikat bahawasanya cintanya tidak kesampaian. Bukan mudah bagi seorang pelajar perempuan, dekat nak SPM pula masa tu, untuk berhadapan dengan masalah putus cinta. Apatah lagi si lelaki satu sekolah, satu batch pulak tuh! Kawan laki aku pulak tuh, gumam saya dalam hati.

Tapi Mawin... Dia berjaya hadapi semua itu dengan tabah. Ya, saya tahu, bukan sedikit air matanya tumpah. Lelaki banyak menjatuhkannya. Mengecewakannya. Terlalu ingin saya katakan pada dirinya, usah dikejar cinta tidak bermaruah. Usah ditangisi cinta diselaputi dosa yang tidak kesampaian.

Jangan salahkan dia. Mentaliti remaja sekarang memang begitu. Mereka merasakan cinta adalah satu keperluan. Tugas kita lah untuk menyedarkan. Bukan hanya menetapkan hukum. Couple tu haram! Bla bla bla. Tugas kita lebih dari itu. Mendidik jiwa. Memberi kefahaman. Syahira pasti bersetuju dengan kata-kata saya ini.

Saya tidak akan putus asa untuk menariknya. Melihatnya sering diuji dengan percintaan manusia, saya yakin, sebenarnya bukan itu yang didambakannya. Yang diinginkan hanyalah perhatian, bukan percintaan dengan lelaki-lelaki itu. What you need is not a love from man, but from Allah, tulus ikhlas dari jiwa saya tika mengungkapkan kata-kata ini kepadanya. Sori Cik Mawar. You type la kata-kata ni. Bukan cakap. Teringat kata-kata Tya, mad'u merangkap bakal daie berjaya (ameen) yang saya sayang,

'a woman's heart should be so lost in Allah's love, yet a man need to seek for Him in order to find her'

Err, lebih kurang begitulah kata-kata Attiya Tajuddin ini. Tya, we are going to meet each other tomorrow night kan? Really, cant wait to see you sayang.

Ya, sudah berabad rasanya tidak bertemu gff saya, Mawin ini. Bukan saya tak sayang, bukan saya tak rindu. Malah ada perancangan sengal untuk kami sama-sama mendaftar masuk Rumah Orang Tua-Tua. Kami ingin merasa kembali hidup berasrama, tapi versi umur da lanjut la ketika itu. Betul la hampeh sungguh idea sebegitu. Ni idea Faez oke. Tak dapat saya bayangkan, betul la memang haru jadinya jika kami berlima bertemu semula, berkongsi gelak tawa kembali, mengenang kisah remaja yang pernah dilalui bersama-sama.

Doa saya buat Mawin tidak pernah putus. Doa saya buat mereka berempat tidak pernah terhenti. Bukan mereka berempat sahaja, ramai gff yang dekat di hati saya hingga sekarang. Semuanya saya harapkan akan diberi hidayah untuk menjadi sebenar-benar muslimah satu hari nanti. Diri ini sangat jauh dengan solehah itu sendiri. Akan tetapi, sekurang-kurangnya usaha ke arah itu tidak pernah terhenti. Maka setulus doa saya panjatkan buat mereka yang saya sayang, kerana Allah.

-Mereka berempat
  • Faiznur Hassan,
  • Rozaliana Rosali, esok 3 Julai birthday dia pula
  • Zurul Afinaz Zamani,
  • Marina Izzati Abu Bakar)
-Sarah Mardhiah Sudin
-Huda Nabihah Mokhtar
-Nurhanisah Sanin
-Nur Emyliza Hj Musa
-Ellya Farhana Azari
-Nur Izatul Afizah Ismail
-Zalikha Farhah Ismail

Sungguh saya menyayangi mereka. Kategori gff Saktian la. Yang kategori kawan kareb+childhood gff, jenis gff KMJ, kategori sahabat bff KMJ dan UniSZA dunia akhirat jangan terasa hati pula ye. Senyum.

Walaupun jujur saya katakan, hati ini pernah terhiris, disiat-siat, jika mengenang apa yang pernah dilakukan sebahagian mereka pada saya ketika zaman persekolahan dulu, tapi saya berlapang dada dengan takdir Allah. Allah tidak ciptakan sesuatu dengan sia-sia. Saya yakin itu. There's no coincidence in Islam. Everything is fated, by Him.

"Dan tidaklah Kami bermain-main menciptakan langit dan bumi dan apa yang ada di antara keduanya.Tidaklah Kami ciptakan keduanya melainkan dengan haq (kebenaran) tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui.
[surah Ad-Dukhaan: 38-39]

Falakal hamdu 'ala ma qadhaik. Maka segala puji untukMU atas apa yang telah Kau takdirkan. Doa yang kita ulang-ulang setiap solat subuh waktu doa qunut.

Saksikanlah ya Allah bahawa aku telah berusaha. Tapi aku hanya berusaha, sedang Kau yang menyampaikan hidayah. Kurniakan kami hidayah ya Hadi.

Ameen. Syukran atas doanya. Alhamdulillah.

Selamat Hari Keputerian duhai Marina Izzati Abu Bakar tersayang. I love you darl. Moga sentiasa dalam redha Allah, kasih sayang Allah, rahmatNYA, keampunanNYA, perhatianNYA, dimudahkan segala urusan dunia akhirat, dimudahkan urusan pembelajaran, pekerjaan, ibadah, pertunangan, pernikahan, walimah, urusan rumahtangga, urusan sakaratulmaut, di dalam kubur. Kurniakan dia (dan kami semua) jodoh dengan muslim soleh yang Kau redhai agamanya ya Allah, yang mampu menjadi imam kepadanya, kurniakan kepadanya zuriat dan keturunan yang soleh dan solehah agar mampu dikirmkan menjadi pejuang agamaMU kelak, ameen ya Rabb.

Doa untuk Mawin dan kami semua juga, ameen ya Rabb, Pemilik Kerajaan Langit dan Bumi. Pemegang Rahsia Langit dan Bumi. Kami lemah ya Allah. Tanpa Islam kami hina ya Allah.

Saya bercadang untuk wish dia lewat malam nanti. Sudah selalu sangat saya jadi antara orang terawal. Pukul 12 mesti kerja saya punya lah tu wish birthday girl malam-malam buta. Call, nyanyi, wish, terus letak. Memang hantu saya nih! Sekadar ingin meraikan sahabat, memuliakan mereka di hari paling bermakna bagi semua orang.

Ingin mencontohi perilaku mulia sahabat-sahabat kesayangan saya dalam meraikan dan memuliakan sahabat seperti Sai (UTM), Jannah, Aira, Nabila dan Raz (UniSZA). Saya rindu mereka. Saya rindu Sai, saya rindu Jannah. Rindu melampau pada Jannah hingga pernah banyak kali dada ini sebak, beberapa kali paip mata ini bocor.

Kepada Mawin, wait for my call 23:59 tonight, will ya?

3 comments:

  1. Berbahagilah yang punye sahabat sejati,
    Insya Allah sahabat sejati akan kekal abadi..

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah..rindu itu tanda kasih dan sayang..xpe,dah nk buka u dh ni..medan jihad semakin hampir...bt la persiapan mental dan fizikal..persiapan rohani dn ilmu..insyaAllah..ingat la sahabat2 dlm doa kamu..lebih2 lg dlm doa rabithah..

    ReplyDelete
  3. yea.. trnampak ade name di situ.. syg kamu fillah :D

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen kamu. Yana sangat menghargainya. Semoga Allah merahmati kamu dunia dan akhirat, aamiin yaWahhab yaWadud yaMujib.